Školska praksa kakvu se rijetko viđa
U vrijeme kada se slavonska svinjokolja sve rjeđe čuje iz dvorišta, a posljednjih godina dodatno je potisnuta zabranama zbog afričke svinjske kuge, prizor iz jedne vukovarske škole djeluje gotovo nestvarno. Umjesto teorije iz udžbenika, učenici Srednje strukovne škole „Marko Babić“ obukli su pregače, zasukali rukave i – učili kroz rad, baš kako se to nekada činilo u slavonskim obiteljima.
U sklopu modularne praktične nastave, škola je pretvorena u živu učionicu tradicije. Svinjokolja, stoljećima simbol zajedništva i seoskog života na istoku Hrvatske, ovdje je dobila novu ulogu – obrazovnu.
Od odabira mesa do zajedničkog stola
U aktivnosti su sudjelovali učenici obrazovnih smjerova kuhara, konobara, slastičara i pomoćnih kuhara, koji su zajedno prošli cijeli proces – od planiranja i nabave namirnica do izrade gotovih proizvoda. Pod stručnim mentorstvom nastavnika i uz podršku strukovnih udruga, učenici su rezali i mljeli meso, punili kobasice, topili čvarke, pripremali krvavice i kulenove seke, učeći pritom ono što se nekoć prenosilo isključivo „s koljena na koljeno“.
Nije izostao ni onaj možda najvažniji dio svinjokolje – zajednički stol. Na trpezi su se našli svinjska jetra, sarma i niz tradicionalnih slastica, koje su učenici pripremali vlastitim rukama. U školskom prostoru zavladala je atmosfera kakva se danas rijetko susreće – topla, vesela i domaćinska.
Praksa koja gradi znanje i samopouzdanje
- Za učenike je ovo bilo daleko više od obične školske vježbe. Riječ je o stvarnom iskustvu koje ih priprema za tržište rada, ali i potiče na razmišljanje o vlastitim poduzetničkim idejama. Dio proizvoda bit će predstavljen na domaćim i međunarodnim natjecanjima, a neki će se naći i u prodaji, čime učenici stječu i prve dodire s realnim poslovnim okruženjem - istaknula je ovim povodom ravnateljica škole Suzana Bingulac Beretin.
Istodobno, kroz timski rad, odgovornost i organizaciju, mladi su učili vrijednosti koje se ne mogu ocijeniti isključivo brojkom u imeniku.
Tradicija kao temelj suvremenog obrazovanja
Ovakav primjer praktične nastave pokazuje kako tradicija ne mora biti suprotnost suvremenom obrazovanju. Naprotiv – kada se spoje znanje, praksa i identitet kraja, nastaje model učenja koji ostavlja trag.
U vremenu kada se stari običaji polako gase, a škole sve češće traže inovativne pristupe, vukovarski srednjoškolci pokazali su da se najvrijednije lekcije često kriju upravo u onome što smo gotovo zaboravili. Svinjokolja u školskom dvorištu tako je postala više od običaja – postala je lekcija života.